28124070
info@getfit2.dk

Styrketræning, del 1

Styrkeøvelser til løb og triathlon

Styrkeøvelser (del 1)

Dette er et moderat styrketræningsprogram. Du skal lave 6 forskellige øvelser. I hver øvelse skal du lave 3 sæt med 10 gentagelser. Hvis du kan lave flere gentagelser end 10 af en øvelse skal du vælge en sværere alternativ øvelse eller øge belastningen/vægten i øvelsen. Du kan også tilføje mere core træning.

Lunges baglæns

Udførelse: Stå med en skulderbreddes afstand. Træd et langt skridt tilbage med det ene ben. Forreste ben bøjes, til der er en ret vinkel i knæleddet. Det meste af kropsvægten skal undervejs bæres af forreste ben. Træd frem til stående igen og gentag med det modsatte ben.

Armstrækninger på stole

Udførelse: Stå med fødderne på gulvet, kroppen ret og armene strakte på hver sin stol. Sænk overkroppen ved at bøje i albuerne indtil brystet er ud for hænderne. Pres kroppen tilbage til udgangsstillingen.

Kropshævninger under bord med stol

Udførelse: Hæng i strakte arme under et bord med fødderne på en stol og kroppen ret. Mens kroppen holdes ret, trækkes overkroppen op, så brystet rører bordet. Sænk kroppen tilbage til udgangsstillingen.

Et bens squat

Udførelse: Stå ret op og ned på gulvet. Stræk det ene ben lige fremad mens kroppen sænkes så langt som muligt på det andet. Hold ryggen ret og hælen i gulvet under øvelsen. Vend tilbage til udgangsstilling og gentag på det modsatte ben.

Dips på stol

Udførelse: Sid på en stol med fødderne på gulvet. Skyd kroppen frem så den støttes på strakte arme på stolen. Sænk derefter kroppen ved hjælp af armene indtil der er en ret vinkel i albuerne. Vend tilbage til udgangsstillingen.

Benløft med saksebevægelse

Udførelse: Lig på ryggen med hænderne under ballerne og benene strakt. Det ene langs gulvet og det andet 45 grader over gulvet. Lad benene bytte plads. Vend tilbage til udgangsstillingen. Dette er en super god core træning

Hvis du vil se flere vigtige styrkeøvelser, som du kan bruge til at forbedre dig væsentligt, både til løb og triathlon, kan du blive udfordret her

Del eller tag de personer som du tror kan få glæde af dette indlæg.

Tak for du læste med og rigtig god træning 

Sportslige hilsner

Mikio

Mikio Karmann

Mikio er uddannet niveau 2 træner hos DIF og DTriF og har været træner siden 2012. Er i dag løbe- og cheftræner i Brøndby Triathlon Club og fungere som teknisk- og overdommer hos DTriF.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.